Ravintola-aiheiset blogit

Suomessa on tuhansia ravintoloita, joista suurimmalla osalla ei ole isoa budjettia mainostaa itseään joka paikassa. Tällaisille ravintoloille asiakkaiden tekemä ilmainen mainonta on kultaakin kalliimpaa. Jo kaverille suositteleminen tai tämän vieminen ravintolaan on iso voitto pienelle ravintolalle.

Joskus mieli tekee jotain uutta ja ihmeellistä ja tutun kantapaikan sijaan halutaan kokeilla jotain muuta. Tällöin aletaan yleensä etsimään toista ravintolaa internetin kautta ja esimerkiksi Google tarjoaa saman tien arvioita paikoista. Hieman syväluotaavampaa arvostelua ja analyysiä saa blogeista, joissa kirjoitetaan hieman tarkemmin ravintolan tarjonnasta, tunnelmasta ja hintatasosta.

Suomessa on paljon ruokaa käsitteleviä blogeja, mutta toisaalta niillä on myös paljon lukijoita. Ruoka-aiheiset blogit ovat suomalaisten naisten keskuudessa kaikkein suosituin blogin aihe. Miesten kohdalla vastaava luku on viidenneksi suosituin. Kuka tahansa voi laittaa pystyyn oman ravintola-aiheisen blogin ja yleensä kipinäksi tähän riittää se, että jokin ravintola on mielestäsi erityisen hyvä, mutta vaikkapa paikallislehti ei anna sille ansaittua huomiota.

Miten pääsen alkuun ravintolablogin kanssa?

Kun olet päättänyt aloittaa ravintola-aiheisen blogin, tarvitset luonnollisesti kirjoitusvälineet. Itse paikan päälle ravintolaan kannattaa ottaa vain kynä ja muistivihko, johon tehdään muistiinpanoja. Tähän voi myös käyttää kännykkää, jos ei halua, että tarjoilija tunnistaa sinut ruokakriitikoksi.

Kun sitten pääset kotiin, voit alkaa kirjoittaa blogiasi muistiinpanojen pohjalta. Tähän sopiva tietokone voi tuntua kalliilta, mutta esimerkiksi macbook 16:n saa paljon edullisemmin, kun sen ostaa käytettynä. Tällaisen koneen saa aina huollettuna pätevältä korjaajalta. Käytetyn koneen ostaminen säästää rahan lisäksi myös ympäristöä, kun vanha, usein ammattikoodarien hylkäämä, kone saa uuden elämän. Mikäli käytät iPhonea, muistiinpanosi myös siirtyvät automaattisesti tietokoneellesi Applen pilvipalveluiden avulla.

Voit halutessasi keskittyä vain tietyntyyppisiin ravintoloihin. Ulkomaalaistaustaiset ravintolat kasvattavat suosiotaan Suomessa koko ajan ja yhä useampi kansallisuus on edustettuna, joten tarjonta on todellakin kasvamaan päin. Nykyään on saatavilla myös paljon fuusio-ruokaa, jossa yhdistellään vaikkapa suomalaista ja intialaista ruokakulttuuria.

Ravintolablogia voi pitää myös ihan vain ravintolan tunnelmasta ja sisustuksesta. Itse ruuasta kirjoitellaan jo paljon, ja mikäli sinulla on itselläsi silmää sisustuksen saralla, voi lukijoita kiinnostaa melkoisesti se, millaisia sisustusratkaisuja heidän suosimissaan ravintoloissa on tehty.

Yhteistyössä ravintolan kanssa

Kuten jo sanottu, ruoka on suosittu blogin aihe ja sillä on laaja lukijakunta. Näin ollen lukijamäärät saattavat lähteä aikamoiseen nousuun. Tällaiset blogit ovat jossain määrin ammattimaisia, eli blogin ympärillä pyörii jonkinlainen bisnes.

Blogisi saattaa saada mainostajia, jotka kannattaa valikoida siten, että mainokset liittyvät ruokaan ja ravintoloihin, sillä nämä antavat blogistasi paremman ja ammattimaisemman kuvan. Lisäksi kannattaa pitää mielessä, että voit keskustella ravintolan kanssa mahdollisesta kaupallisesta yhteistyöstä. Ravintoloiden lisäksi yhteistyötä voi tehdä myös erilaisten tapahtumien kanssa.